1.a tog på en bondegårdstur. På turen optog vi nogle videoklip, der skulle danne udgangspunkt for arbejdet med den personlige beretning, når vi kom hjem. Da vi kom hjem, blev eleverne delt i 10 par, der skulle arbejde med hver sin begivenhed fra turen. Det 11. makkerpar skulle lave orienteringen. Vi så filmen sammen, og hvert makkerpar fik en lille sekvens/begivenhed fra turen, som de skulle indtale lyd til. Bagefter fik hvert makkerpar tre stykker papir. Et rødt papir til at skrive deltagere på. Et grønt til at skrive processer på, og et blåt til at skrive omstændigheder på.
To drenge skulle forberede sig på at sige noget om høloftet. På det røde papir skrev de, at deltagerne var halmballer og nogle fra 1.a (hvad og hvem der var på høloftet). På det grønne papir skrev de processerne: Rutchede, gik og legede (hvad der foregik). Det var kun meningen, at de skulle skrive processerne, men de skrev også deltagere på fx “vi legede”, så det fremstod som hele sætninger, hvilket jo er meget logisk. Det kan de arbejde videre med næste gang! På den blå seddel skrev de omstændigheden: På høloftet (hvor foregik det). Da de var færdige med at skrive, skulle de udvælge et ord fra den røde eller den blå seddel og sætte det ind i nominalgruppeskemaet (klæde ordet på).
Â
Â
Â
Bagefter konstruerede de en sætning ud fra ordene på sedlerne og indtalte dem som en lydfil. Videoklippene og lydfilerne blev redigeret og udgivet på skoletube. Resten af indskolingen blev inviteret til at se filmen om bondegårdsturen – en personlig beretning!
Â
Â