Gaven til far

Gaven til far af Lea Letén handler om drengen Knud. Knuds far har fødselsdag, og Knud har bestemt, at han vil give sin far nogle farverige sokker i fødselsdagsgave. Desværre er der kun ensfarvede kedelige sokker i butikken. Heldigvis får Knud øje på en lilla kam med en guldstjerne, som han øjeblikkelig bestemmer sig for at købe. Knud er lykkelig for sit fund, og kan næsten ikke vente med at forære hans far gaven. Han går ned i gården og tager gaven med. De andre børn vil gerne se, hvad han har købt. De lover ikke at fortælle Knuds hemmelighed til nogen. Da de ser gaven, griner de og syntes, at det er en dum gave, for Knuds far har ikke noget hår. Pludselig syntes Knud, at det er en rigtig dum gave, og han bliver helt sørgelig indeni.

Bogen fortæller på en meget fin måde om forventningens glæde, hemmeligheder og hvordan tristhed pludselig kan opstå og fylde indeni.

PĂĄ forsiden er et billede af en dreng med en pakke pĂĄ ryggen. Forsiden kan bruges til at snakke om, hvilke informationer eleverne fĂĄr gennem billedet (en dreng der stĂĄr med en gave. Hvem skal han mon give den til?) og hvilke informationer fĂĄr de yderligere ved at læse titlen (gaven er til hans far). 

Når bogen åbnes findes et billede af en tørresnor med en masse strømper. (Hvorfor mon der er tegnet strømper og hvilken betydning har de i fortællingen? Hvilke farver og former har strømperne) Ved at italesætte det, får eleverne skærpet deres forventninger til, hvad bogen handler om, samt udvidet deres ordforråd.

På titelbladet er et billede af en lilla kam med en guldstjerne. (Hvilken betydning kan kammen have i fortællingen? Hvilke ord skal bruges for at beskrive kammen præcist?)

For at gøre eleverne til opmærksomme læsere/lyttere er det vigtigt at fokusere på modsætningsforbinderen MEN i en tekst, fordi det ofte er vigtige vendepunkter i en fortælling.

Side 6 : Men sokkerne her er bare sorte og grå og helt uden pynt.

Side 7: Men hov, se det bord derovre! Der er mange fine ting. Midt i det hele stikker der en kam op. Den er lilla, og på håndtaget sidder en stjerne. Den er nok lavet af guld, for den glimter og glitrer.

Side 11: Men i dag har han næsten ikke tid til at spise, fordi han hele tiden må kigge på far og se hemmelig ud.

Side 20: ”Men det er jo en kam” siger far.” Ja, far” siger Knud. ”Men du har jo slet ikke noget hår. Det er en rigtig dum gave, jeg har købt.

Når bogen er læst, vendes der tilbage til sokkernes og kammens betydning. (Havde eleverne ret i deres bud på betydningen i fortællingen? Hvilken betydning fik det for dem, at de havde set og talt om sokkerne og kammen, inden de fik læst fortællingen? Er det en god idé at bruge tegninger til at skabe forforståelse? )

Der bruges mange mentale processer i bogen. Ved at fokusere på dem, giver man eleverne mulighed for at få øjnene op for, hvordan sproget bruges til at vise, hvad Knus tænker og føler igennem bogen. Arbejdet med processerne kan også bruges som udgangspunkt for at lave en personkarakteristik af Knud.

Udvalgte eksempler pĂĄ processer fra bogen:

Knud kan slet ikke lade være med at fnise. (Hvad kan Knud ikke lade være med?)

Han elsker hemmeligheder. (Hvad elsker Knud?)

Han føler sig meget snedig og hemmelig. (Hvordan føler Knud sig?)

Knud vil finde nogle vidunderlige sokker med flotte farver og billeder på til far. (Hvad vil Knud finde til far? Kan I huske, at vi snakkede om sokkerne, allerede inden vi læste bogen?)

Nu står Knud alene tilbage og ser på sokkerne. Han havde sådan glædet sig til at finde et flot par med fine farver. Men sokkerne her er bare sorte og grå og helt uden pynt. Knud er lige ved at græde. Det er overhovedet ikke nogen sjov overraskelse at give far (Hvorfor er Knud ved at græde?)

Men hov, se det bord derovre! Der er mange fine ting. Midt i det hele stikker der en kam op. Den er lilla, og på håndtaget sidder en stjerne. Den er nok lavet af guld, for den glimter og glitrer. Knud ved lige med det samme, at han vil give kammen til far i fødselsdagsgave. (Kan I huske, at vi snakkede om kammen, inden vi læste bogen? Hvorfor er det vigtigt at se på billederne, inden man læser bogen?)

”Du er verdens pæneste kam” hvisker han til den. (Hvad er Knuds forhold til gaven?)

Her ændrer Knuds forhold til gaven sig, fordi de andre børn syntes, det er en dum gave…

Knud vil bare sidde alene. Han tænker på far, og på at far ikke har noget hår. Det havde han helt glemt. (Hvordan har Knud det?)

Knud får ondt helt inde i hjertet, når han tænker på det. Knud sidder længe og tænker. Han føler sig meget sørgelig indeni.(Hvordan har Knud det? Hvordan føles det at være sørgelig indeni? Hvad betyder sørgelig?)

Knud siger ikke meget den aften. Han sukker mest…..Han ligger længe og stirrer ud i mørket. Så sukker han lidt mere.

Det er en meget trist fødselsdag! Tænker Knud

Knud må holde sig for øjnene af bare spænding, da far åbner pakken.

Her ændrer Knuds forhold sig til gaven igen, da far syntes, det er en god gave.

Så sidder Knud og far og kigger længe på kammen. ”Det var lige sådan en kam jeg manglede” siger far. ”Og så er den jo lilla, og lilla er min yndlingsfarve”. Knud nikker. ”Det var nemlig det, jeg vidste far!”

 

  • Sange

  • Til fri afbenyttelse

  • Noder

  • Til fri afbenyttelse

  • Musical

  • Til fri afbenyttelse

  • HĂĄndfonemer

  • Til fri afbenyttelse

  • Dukker

  • Til fri afbenyttelse

  • Billeder

  • Til fri afbenyttelse

  • Sprogspil

  • Til fri afbenyttelse

  • Bogstavbog

  • Pris 49,- for download

  • Bogstavkort og skriveunderlag

  • Pris 49,- for download

  • Skrivebøger

  • Pris 49,- for download

  • Brætspil

  • Pris 49,- for download

  • Bingospil

  • Til fri afbenyttelse

  • Læsebog

  • Pris 49,- for download

  • Byg og stav

  • .

    Til fri afbenyttelse

  • Kontakt

    Bogstavmusikanterne
    Mette Bech,
    Egedevej 194
    4690 Haslev
    Tlf. 40128308
    bogstavmusikanterne@gmail.com