Børn fra skolegruppen i Ærtebjerghave børnehave arbejdede med fortællingens struktur og deltagere i bogen “Barbapapa pĂĄ Mars” i et projekt om tidlig sprogindlæring. Børnene lavede forskellige sproglige aktiviteter i mindre grupper pĂĄ 3-4 børn sammen med læsevejleder Mette Bech.
Forløbet med Barbapapa startede med, at børnene fik læst billedbogen højt. Bagefter blev bogen genlæst og der blev sat fokus på vigtige billeder og opbygning af billedbogen. Bagefter skulle børnene i fællesskab sortere seks udvalgte billeder (start, møde, konflikt, forsøg på løsning, løsning, slutning). Børnene blev opfordret til at lægge første og sidste billede, så de havde rammen for fortællingen.
For at give børnene en erfaring med at skabe fortællinger skulle de lave deres egen barbapapa og navngive den, ud fra den måde de farvelagde den.
I bogen om “Barbapapa pĂĄ Mars” er konflikten/problemet meget tydeligt for børnene at fĂĄ øje pĂĄ. Efter en fælles snak om mulige problemer som deltagere i bøger kan udsættes for, skulle børnene vælge et problem for deres Barbapapa. De fik tre hjælp til at vælge, hvordan deres Barbapappa kunne forholde sig til problemet:
- flygte
- give op
- kæmpe
De fleste af drengene fik lavet nogle Superhelte-Barbapapafigurer, der mødte store monstre, som de kæmpede imod. Pigerne var mere til Regnbue-Barbapapa der flygtede… 0.klasse fra Højelse skole arbejdede ogsĂĄ med bogen. De fik til opgave at sætte de seks billeder ind i handlingsbroen og vælge den rigtige tekst og lime ind.
Som en fælles klasseaktivitet dramatiserede eleverne bogen og levede sig ind i de forskellige deltagere i bogen, mens læreren læste den højt. En af drengene syntes, at det var en ret kedelig historie. Vi fandt i fællesskab ud af, at det nok var fordi, konflikten i bogen indtraf meget sent. Det er derfor først langt henne, at der opbygges spænding.  Da eleverne selv skulle skabe en konflikt for deres Barbapapa, var mange af dem gode til at fĂĄ konflikten præsenteret i starten, sĂĄ der blev opbygget spænding. Â