2.klasse på Højelse skole havde arbejdet med fagtekster året før i forbindelse med en tur på bondegården. Eleverne skulle i slutningen af 2.klasse skrive en fagbog om kæledyr, hvor de skulle finde informationer på www.danskedyr.dk og i forskellige fagbøger fra biblioteket. Før de gik i gang, havde de haft et forløb med fagbogens opbygning fælles i klassen.
Deres noter skulle ordnes efter fire hovedoverskrifter (føde, unger, pleje og udseende), og de skulle bruge en taksonomi, så de fik en struktur for deres tekst.
Teksterne skulle skrives ind i word, og eleverne skulle bruge CDord til stavestøtte.
Der var stillet kriterier op for fagbogens udformning:
- forside med billede og titel
- indholdsfortegnelse
- information om føde
- information om unger
- information om pleje
- information om udseende
Der var stor forskel i både mængde og sproglig kvalitet i elevernes fagbøger, men alle havde fået lavet en bog, der opfyldte de krav, der var til bogens udformning, og der var stort engagement i skriveprocessen. Mange valgte at skrive sammen i makkerpar, mens nogle elever opsøgte viden i grupper og skrev bogen alene.