Beretningen om teaterforløbet blev skrevet i fællesskab. Læreren viste eleverne beretningens struktur på en stor planche. Hver elev havde deres eget skema med beretningens struktur. Klassen startede med at lave den fælles rubrik: Teater om Josef
Bagefter udfyldte vi tre farvede plancher, for at finde deltagere, processer og omstændigheder.
Deltagerne var bĂĄde elever fra 1.a og 6.a, der spillede brødre, dansere og vagter. Publikum var ogsĂĄ deltagere, da teaterstykket blev opført. Nederst pĂĄ den røde planche er der lavet en nominalgruppe om danserne. De var ikke kun dansere,  men de søde dansere med slør. Ved at bruge nominalgruppeskemaet bliver deltagerne mere detaljerede. PĂĄ den grønne planche blev skrevet forskellige processer. Der kunne blive brug for de relationelle processer (er, var), de verbale processer (talte, sagde, synge), de mentale processer (huske, tænke, føle) og de materielle (spiller, gĂĄ, lavede). Alle ordene burde have stĂĄet i datid pĂĄ planchen, for beretningen skrives i datid. PĂĄ den blĂĄ planche skrev vi omstændighederne – hvor vi havde været (i aulaen, pĂĄ scenen, bag scenen, i klassen).
Derefter blev en orientering skrevet i fællesskab, der indeholdt:
- hvem: 1.a fra Højelse skole
- hvad: spillede teaterstykket om Josef
- med hvem: 6.a
- hvor: i skolen aula
- hvornĂĄr: tirsdag d. 13.marts 2012
- Bagefter øvede vi stykket.
- Bagefter øvede vi stykket om Josef i klassen og på scenen.