Samtalebillederne er lavet for at visualisere indholdet i sangene og hørespillene.
Se “Syng” og på Bogstavmusikanternes YouTubekanal.
Hver af de tolv samtalebilleder illustrerer det faglige indhold, der er i fokus i sangene, som eleverne skal tilegne sig.
Samtalebillederne gør det nemmere for læreren at tale med eleverne om, hvad sangene handler om, fordi eleverne har billederne at støtte sig til.
Fokus på de enkelte billeder er:
Lydene kommer til jorden. Der findes røde lyde med munde og blå lyde med hænde eller ører.
Lydene bor i seks forskellige familier; vokalerne, læbefamilien, fortungefamilien, bagtungefamilien, halsfamilien og bænkefamilien
Vokalerne er røde og har munde. Der er fire med bred mund (a,æ,e,i) og fem med rund mund (y,ø,å,o,u). Deres yndlingsleg er at klappe stavelser.
Konsonanterne i læbefamilien er blå og har arme. Deres lyd dannes med læberne. De har hver sin lyd og håndfonem, der understøtter lyden. Deres yndlingsleg er at skelne lyde.
Konsonanterne i fortungefamilien er blå og har arme. Deres lyd laves, når tungen er forrest i munden. De har hver sin lyd og håndfonem, der understøtter lyden. Deres yndlingsleg er at finde forlyd i ord.
Konsonanterne i bagtungefamilien er blå og har arme. Deres lyd laves, når tungen er bagerst i munden. De har hver sin lyd og håndfonem, der understøtter lyden. Deres yndlingsleg er at finde forlyd i ord
Konsonanterne i halsfamilien er blå og har arme. Deres lyd laves ned i halsen. De har hver sin lyd og håndfonem, der understøtter lyden. Deres yndlingsleg er at lære nye ord og begreber.
Konsonanterne i bænkefamilie er blå og har modsat de andre konsonanter ører i stedet for arme, fordi de ikke har deres egen lyd, men må låne lyden. Deres yndlingsleg illustreres på billede 11.
Konsonanterne forsøger at sætte konsonantlyde sammen, så det giver mening – dog uden at det lykkes! Blå Legoklodser illustrerer konsonantlydene, fordi der senere hen laves sammenligninger mellem lyde og Legoklodser.
Vokalerne forklarer, at der både skal bruges vokaler og konsonanter for at skrive ord. Røde legoklodser illustrerer vokallydene
Bænkefamilien viser, hvordan lyde sættes sammen og danner ord (læseprocessen), og hvordan ord kan deles op i lyde (stave-processen). Det er visualiseret med klodser og små tegninger af de tre ord, der synges om
Sangen handler om, at alle elever nu kender lydene og ved hvordan, de skal sættes sammen. Med hjælp fra forældre og kammerater skal eleverne øve sig i processen, så de bliver dygtige læsere.
Sangen handler også om, at når man kan læse, får man mulighed for at opleve gode fortællinger og at det også er nøglen til at kunne tilegne sig viden. Kort sagt fortæller indholdet i sangen om formålet med læseprocessen og hvorfor den er så vigtig.
Inspiration til og beskrivelser af hvordan der kan arbejdes med sprogspil, sange og samtalebillederne i en lektion findes i vejledningen. Velegnet i 0.klasse eller til opstart i 1.klasse.
Alle billederne kan downloades i A4 format, som kan hænges op i klasselokalet. Derudover er der to forskellige pixi-formater til eleverne (med og uden linjer).
NB! Husk altid at indberette Bogstavmusikanternes læremidler til COPYDAN, hvis din skole er udtaget. På forhånd tak!