Begrebet tekstaktiviteter er valgt, for ikke at skabe forvirring omkring genrebegrebet, som i traditionel forstand bruges om fx. eventyr, fabler m.v. Ordet tekstaktivitet viser, at teksten foretager sig noget – vil noget. Tekstaktiviteterne er opdelt i seks kategorier ud fra hvad mĂĄlet med teksterne er – hvad teksterne vil!
De seks tekstaktiviteter er:
- En fortælling (vil underholde)
- En beretning (vil underholde om egne oplevelser)
- En instruktion (vil skabe aktivitet)
- En beskrivende informerende tekst (vil formidle viden)
- En forklaring (vil forklare sammenhænge)
- En argumenterende tekst (vil overbevise)
De seks tekstaktiviteters strukturer:
- den fortællende tekstaktivitet
- den berettende tekstaktivitet
- den instruerende tekstaktivitet
- den beskrivende informerende tekstaktivitet
- den forklarende tekstaktivitet
- den argumenterende tekstaktivitet
Hvis eleverne (og læreren) ved, hvad formålet med teksten er, bliver det meget lettere at finde den struktur, som teksten skal organiseres i = tekstaktiviteten. Hvis der skal arbejdes med elefanter, skal det gøres klart, hvad målet med teksten er.
- fortælle om elefanten Bobo – fortællingen
- berette om turen til  zoo – beretningen
- lære elefantleg – instruktionen
- skrive fagbog om elefanten – beskrivende information
- forklare hvordan elefantens stødtænder vokser – forklaring
- elefanter som arbejdsdyr – argumentere